Nitrox M8-sähköpotkulauta on kevyt menopeli, kevyen 5Ah-litiumakkunsa sekä harjattoman, takarenkaassa sijaitsevan napamoottorinsa ansiosta. Potkulaudan paino on vain n. 11,5 kg, eli potkulauta kulkee helposti mukanasi kaikkialle! Potkulaudassa on myös suuret renkaat (6,5 tuuman halkaisija), jotka tarjoavat potkulaudalle erinomaisen suorituskyvyn myös epätasaisessa maastossa.
Nitrox M8-sähköpotkulaudassa on laadukas runko sekä kunnossapitovapaa harjaton 250W-tehoinen napamoottori, joka on sijoitettu potkulaudan takarenkaaseen. Moottorin teho antaa potkulaudalle jopa 20 km/h-huippunopeuden sekä voiman, joka jaksaa kuljettaa jopa aikuisia aina 100 painokiloon asti! Sähköpotkulautaa voi myös ajaa potkimalla, aivan kuten normaalia potkulautaa. Ohjaustangosta löytyy akkuindikaattori, jotta näet, milloin akku tulisi taas ladata. Laitteen suojausluokitus on IPX4, eli laite kestää roiskeita.
Voit kiihdyttää painamalla kaasuvipua, joka sijaitsee ohjaustangon oikealla puolella. Vasemmassa kahvassa olevalla vivulla kontrolloidaan elektromagneettista huoltovapaata jarrusysteemiä, joka sijaitsee takarenkaassa. Jarrussa on myös regeneratiivinen (uudelleenvapauttava) vaikutus. Takarenkaassa on myös mekaaninen jarru, jota käytetään jalalla painamalla.
36V 5Ah litiumakku on sisäänrakennettu potkulaudan runkoon, antaen potkulaudan kantamaksi ajotavasta riippuen jopa 15 km per latauskerta. Täyteenlataus kestää noin 3-4 tuntia, jonka jälkeen turvakatkaisin sammuttaa latauksen automaattisesti estäen akun ylilatauksen.
Tässä sähköpotkulaudassa on halkaisijaltaan 6.5-tuumaiset (n. 16,5 cm) kiinteästä kumista valmistetut renkaat. Kiinteitä kumirenkatia ei tarvitse täyttää ilmalla, eikä tarvitse pelätä ärsyttävää kumin puhkeamista. Potkulaudassa on upeat LED-valot edessä ja takana. Nitrox M8-potkulaudan voi ottaa mukaan kaikkialle, se taittuu kokoon helposti muutamassa sekunnissa, eikä työkaluja tarvita!
Skootteri on luokiteltu IPX4-luokkaan, mikä tarkoittaa, että se kestää vesisuihkua kaikista suunnista. Jos alkaa sataa skootteriajelun aikana, voit vain jatkaa matkaa! Kuten kaikkien muiden markkinoilla olevien sähköpotkulautojen kohdalla, on tärkeää olla varovainen altistamasta tuotetta suurille vesimäärille, sillä vesi voi tunkeutua ja vaikuttaa elektroniikkaan.
HARJALLINEN VS. HARJATON MOOTTORI Sähkömoottoreista puhuttaessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, onko moottori harjallinen vai harjaton. Harjalliset moottorit ovat vanhempaa tekniikkaa ja niitä löytyy usein edullisemmista tuotteista. Harjattomilla moottoreilla on monia etuja:
- Parempi tehokkuus (mm. vähemmän hukkalämpöä)
- Suurempi vääntömomentti (250W harjaton on vahvempi kuin 250W harjallinen)
- Vähemmän ylläpitoa (ei harjaa, joka vaatisi korvaamista ajan kuluessa)
- Hiljaisempi käytössä
Harjattoman moottorin huono puoli on tietysti se, että kehittyneemmän rakenteensa vuoksi se on kalliimpi kuin harjallinen moottori.
NAPAMOOTTORIT: Joissain sähköautoissa ja -skoottereissa on ns. napamoottorit, mikä tarkoittaa että moottori on integroitu johonkin laitteen pyöristä. Tämä helpottaa käyttäjän arkea, sillä nyt ei tarvitse huolehtia ketjuista tai hihnoista moottorin ja vetävän pyörän välissä. Kaikki Rull.fi:stä löytyvät napamoottorit ovat harjattomia malleja, eli luvassa on korkeaa käyttövarmuutta vähäisellä kunnossapidolla!
AKUT
Yleensä sähköajoneuvoissa on joko lithium- tai lyijyakku.
Lyijyakuilla on normaalisti 12 voltin jännite, ja suuremmilla jännitteillä varustetut tuotteet ovat kytketty sarjaan (esim. 3 kpl 12V 36V jännitteen saavuttamiseksi). Lyijyakut ovat edullisia ja toimivat hyvin, kunhan niitä käsitellään asianmukaisesti. Lyijyakuillinen tuote tulisi ladata jokaisen käytön jälkeen, vaikka akku ei olisikaan täysin tyhjentynyt. Akun täyttä tyhjentymistä tulisi välttää, ja samoin varastointia ilman säännöllistä latausta. Suosittelemme lataaman akut vähintään kerran kuussa, vaikka tuote ei olisikaan käytössä.
Litiumakulla on useita etuja verrattuna lyijyakkuihin:
- Noin 2-3 kertaa pidempi käyttöikä
- Kevyt paino, vain n. 1/3 verrattuna lyijyakkuihin.
- Eivät ole yhtä herkkiä kuin lyijyakut.
Myös litiumakku kannattaa ladata jokaisen käyttökerran jälkeen, eikä sitä tulisi päästää täysin tyhjäksi. Litiumakuissa on kuitenkin sisäänrakennettu suoja, joka useimmiten suojaa kennoja syväpurkautumiselta. Pitkään varastoitaessa, on kuitenkin suositeltavaa ladata litiumakkuja noin kerran kuukaudessa.
Mitkään akut eivät ikävä kyllä kestä ikuisesti. Yleensä latauskertojen määrä määrittelee akun käyttöiän: Täyteen lataus vastaa yhtä latausjaksoa ja puoliksi purkautuneen akun lataus kuluttaa 0,5 latausjaksoa. Lyijyakkujen käyttöikä on n.200-300 latausjaksoa, lithiumakut taas kestävät yleensä jopa yli 500-700 latausjaksoa. Erityisesti lithiumakku on siis sopiva valinta tuotteille, joita käytetään ahkerasti.