Me, Rullilaiset, olemme eksperttejä kaikennäköisten sähköpotkulautojen kanssa. Aloitimme toimintamme Ruotsissa vuonna 2005! Tänä päivänä löydät meiltä Suomen laajimman valikoiman sähköpotkulautoja. Meiltä löytyy pienempiä malleja nuoremmille käyttäjille, sekä suuria malleja huimilla huippunopeuksilla ja kaikkea niiden väliltä. Kun valitset sähköpotkulautaa, on hyvä ottaa huomioon muutamia asioita:
Sähköpotkulaudan ostoopas
1. Mieti mitä haluat
Tietenkin tarpeesi määräävät, minkä tyyppisen skootterin sinun pitäisi hankkia. Aloita ajattelemalla sähköskootterin käyttöä: matkustatko pitkiä matkoja, millaiset tieolosuhteet ovat ja pitäisikö sähköskootteri olla helppo nostaa?
2. Missä sähköpotkulautaa tulisi käyttää?
Pienemmät renkaat soveltuvat usein parhaiten koville alustoille, kuten asvaltille. Ilmatäytteiset, suuremmat renkaat sopivat myös pehmeämmille alustoille, kuten soralle. Huomioithan, että vain alle 1000W, ja max 25 km/h kulkevat sähköiset kulkuneuvot ovat sallittuja yleisillä pyöräteillä. Suurempia laitteita tulisi siis käyttää vain yksityisillä- tai vastaavanlaisten laitteiden käyttöön tarkoitetuilla, rajatuilla alueilla.
3. Haluanko suuren ja painavan sähköpotkulaudan, vai kompaktin ja kevyen?
Suuret mallit on usein varustettu satulalla ja tukevilla ilmatäytteisillä renkailla. Selkeästi hyvä ajettavuus ja mäkikelpoisuus, mutta ei niin hyvä valinta, jos haluat nostaa sen auton tavaratilaan tai kantaa rappuset ylös. Isommissa sähköskoottereissa on joskus myös huippunopeus, joka ylittää sähköajoneuvoille sallitun nopeuden, joka on 25 km/h. Tämä tarkoittaa, että näillä sähköskoottereilla ei saa ajaa yleisillä teillä, vaan suojaisella / aidatulla alueella.
4. Moottorityyppi
Sähkömoottoreista puhuttaessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, onko moottori harjallinen vai harjaton. Harjalliset moottorit ovat vanhempaa tekniikkaa ja niitä löytyy usein edullisemmista tuotteista. Harjattomilla moottoreilla on monia etuja: - Parempi tehokkuus (mm. vähemmän hukkalämpöä) - Suurempi vääntömomentti (250W harjaton on vahvempi kuin 250W harjallinen) - Vähemmän ylläpitoa (ei harjaa, joka vaatisi korvaamista ajan kuluessa) - Hiljaisempi käytössä Harjattoman moottorin huono puoli on tietysti se, että kehittyneemmän rakenteensa vuoksi se on kalliimpi kuin harjallinen moottori. Joissain sähköautoissa ja -skoottereissa on ns. napamoottorit, mikä tarkoittaa että moottori on integroitu johonkin laitteen pyöristä. Tämä helpottaa käyttäjän arkea, sillä nyt ei tarvitse huolehtia ketjuista tai hihnoista moottorin ja vetävän pyörän välissä. Kaikki Rull.fi:stä löytyvät napamoottorit ovat harjattomia malleja, eli luvassa on korkeaa käyttövarmuutta vähäisellä kunnossapidolla!
5. Akut
Yleensä sähköajoneuvoissa on joko lithium- tai lyijyakku. Lyijyakuilla on normaalisti 12 voltin jännite, ja suuremmilla jännitteillä varustetut tuotteet ovat kytketty sarjaan (esim. 3 kpl 12V 36V jännitteen saavuttamiseksi). Lyijyakut ovat edullisia ja toimivat hyvin, kunhan niitä käsitellään asianmukaisesti. Lyijyakuillinen tuote tulisi ladata jokaisen käytön jälkeen, vaikka akku ei olisikaan täysin tyhjentynyt. Akun täyttä tyhjentymistä tulisi välttää, ja samoin varastointia ilman säännöllistä latausta. Suosittelemme lataaman akut vähintään kerran kuussa, vaikka tuote ei olisikaan käytössä. Myös litiumakku kannattaa ladata jokaisen käyttökerran jälkeen, eikä sitä tulisi päästää täysin tyhjäksi. Litiumakuissa on kuitenkin sisäänrakennettu suoja, joka useimmiten suojaa kennoja syväpurkautumiselta. Pitkään varastoitaessa, on kuitenkin suositeltavaa ladata litiumakkuja noin kerran kuukaudessa.